Idomioji-istorija-logo
Įdomioji istorija
Idomioji-istorija-logo

Kada ir kur pirmą kart buvo švenčiamos Kalėdos

kalėdos

Kalėdos – tai viena iš labiausiai lauktų ir šilčiausių metų švenčių, siejama su šeimos bendryste, dovanomis, giesmėmis, eglutės puošimu ir nepakartojama jaukumo atmosfera. Tačiau retas iš mūsų susimąsto, kada iš tikrųjų pirmą kartą buvo švenčiamos Kalėdos, kaip ši šventė atsirado, ir kokie buvo jos istoriniai ištakos. Šiandien Kalėdos tapo globaliu reiškiniu, peržengiančiu religines ribas ir apjungiančiu žmones visame pasaulyje, tačiau jų pradžia buvo kur kas kuklesnė, mistiškesnė ir glaudžiai susijusi su senovės tradicijomis bei religinių įsitikinimų kaita. Norint suprasti Kalėdų kilmę, reikia pažvelgti į jų istorinį kontekstą – nuo pagoniškų žiemos saulėgrįžos apeigų iki krikščioniškos tradicijos, kuri suformavo šiuolaikinį Kalėdų veidą.

Kada ir kur pirmą kartą buvo švenčiamos Kalėdos?

Kalėdų šventės ištakos siekia ankstyvuosius krikščionybės amžius, tačiau tikslus pirmųjų Kalėdų minėjimo laikas nėra vienareikšmiškai nustatytas. Istorikai sutaria, kad pirmą kartą Kalėdos kaip Kristaus gimimo šventė buvo paminėtos Romoje 336 metais po Kristaus. Tai buvo imperatoriaus Konstantino Didžiojo valdymo laikotarpis, kai krikščionybė pradėjo įsitvirtinti kaip oficiali religija. Iki to laiko krikščionys nesutiko dėl tikslios Jėzaus gimimo datos – Biblijoje ji nėra paminėta. Kai kurie pirmųjų amžių teologai, pavyzdžiui, Origenas, netgi kritikavo gimtadienių šventimą, laikydami tai pagonišku papročiu, nes senovės krikščionys labiau pabrėždavo mirtį ir prisikėlimą nei gimimą.

Pirmieji Kalėdų paminėjimai randami vadinamajame „Depositio Martyrum“, Romos kalendoriuje iš 354 metų, kuriame gruodžio 25-oji įvardyta kaip „Natalis Christi“, t. y. Kristaus gimimo diena. Tai laikoma pirmuoju oficialiu rašytiniu įrodymu, kad Kalėdos buvo švenčiamos. Pasirinkimas švęsti būtent gruodžio 25-ąją buvo neatsitiktinis – šią dieną Romoje tradiciškai buvo švenčiamas „Sol Invictus“, nenugalimos saulės dievo gimimas, susijęs su žiemos saulėgrįža. Krikščionys, siekdami atitraukti žmones nuo pagoniškų apeigų, pritaikė šią datą Kristaus gimimui. Tokiu būdu naujoji religija simboliškai perėmė senąsias tradicijas, suteikdama joms naują – dvasinį – turinį.

Verta pabrėžti, kad pirmieji Kalėdų minėjimai nebuvo tokie iškilmingi kaip šiandien. Tai buvo rimties, maldos ir padėkos metas, be dovanų ar eglučių, kurios atsirado tik po daugelio amžių. Tačiau būtent Romos bažnyčios sprendimas švęsti Kristaus gimimą gruodžio 25 dieną padėjo pamatą šventei, kuri ilgainiui išplito po visą krikščionišką pasaulį.

Pagoniškos šaknys ir saulėgrįžos šventės prieš Kalėdas

Norint suprasti, kodėl Kalėdos įgavo tokią formą, kokią žinome šiandien, būtina pažvelgti dar giliau – į laikus prieš krikščionybę. Dauguma senovės tautų žiemos saulėgrįžos laikotarpį laikė ypatingu – tai buvo diena, kai saulė pradėdavo „atgimti“, o dienos pamažu ilgėti. Tokios šventės buvo švenčiamos nuo Skandinavijos iki Egipto.

Senovės romėnai švęsdavo „Saturnalijas“ – Saturno dievo garbei skirtą šventę, vykusią gruodžio 17–23 dienomis. Tuo metu žmonės keisdavosi dovanomis, rengdavo puotas, o socialinė tvarka trumpam apsiversdavo – vergai būdavo vaišinami savo šeimininkų, o miestuose skambėdavo dainos ir linksmybės. „Saturnalijos“ buvo viena linksmiausių Romos metų švenčių ir laikomos tiesioginiu Kalėdų tradicijų pirmtaku.

Skandinavijos ir germanų tautos taip pat turėjo savo žiemos šventes. Šiaurės Europoje buvo švenčiamas „Yule“ arba „Jul“ – šventė, skirta saulės sugrįžimui. Jos metu degdavo didžiulius rąstus, simbolizuojančius šviesos pergalę prieš tamsą, ir šis paprotys išliko net iki šių dienų kai kuriose kultūrose. Vėliau būtent iš šios tradicijos kilo žodis „jule“ (Kalėdos) Skandinavijos kalbose.

Tuo metu Egipte ir Artimuosiuose Rytuose buvo garbinamas dievas Mithra – šviesos ir teisingumo dievas, kurio gimtadienis taip pat buvo švenčiamas gruodžio 25 dieną. Ši simbolika dar labiau sustiprino krikščionių sprendimą pasirinkti šią datą Kristaus gimimui. Tokiu būdu Kalėdos tapo ne tik religine, bet ir kultūrine transformacija, perėmusia senųjų civilizacijų šviesos, atgimimo ir vilties motyvus.

Kaip Kalėdos plito po pasaulį

Po to, kai Romos imperijoje Kalėdos tapo oficialia švente, ši tradicija ėmė plisti į kitas Europos dalis. Iš pradžių šventė buvo priimta tik vakarinėje imperijos dalyje, o Rytų krikščionys dar kurį laiką laikėsi sausio 6-osios datos, švęsdami Epifaniją – Kristaus apsireiškimo dieną. Tik apie IV–V amžių dauguma krikščioniškų bendruomenių sutiko švęsti Kalėdas gruodžio 25-ąją.

Viduramžiais Kalėdos tapo svarbiausiu metų religiniu įvykiu. Bažnyčios rengė pamaldas, o žmonės dalyvaudavo procesijose, giedodavo giesmes ir ruošdavosi didžiajai šventei. Vis dėlto šventės pobūdis buvo daug rimtesnis nei šiandien. Dovanos, puošmenos ir vaišės išpopuliarėjo gerokai vėliau – daugiausia dėl feodalinių tradicijų, kai ponai ir karaliai per Kalėdas dalydavo išmaldą vargšams.

XVI amžiuje Kalėdos įgavo naujų formų dėl Reformacijos ir skirtingų religinių srovių. Pavyzdžiui, Anglijoje puritonai laikinai buvo uždraudę Kalėdas, laikydami jas pernelyg pasaulietiškomis ir susijusiomis su pagoniškais papročiais. Tik vėliau šventė atgavo savo vietą visuomenėje, ypač XVIII–XIX amžiuje, kai per pramonės revoliuciją atsirado naujos tradicijos – Kalėdų eglutė, dovanų dalijimas, Kalėdų atvirukai ir Santa Klausas, įkvėptas šventojo Mikalojaus istorijos.

Krikščioniškos misijos bei kolonizacija padėjo Kalėdų tradicijoms išplisti į visus žemynus. Šiandien Kalėdos švenčiamos net tose šalyse, kuriose krikščionybė nėra vyraujanti religija – jos tapo universaliu gerumo, šeimos ir vilties simboliu.

Pirmosios Kalėdos Lietuvoje

Lietuvoje Kalėdos pradėtos švęsti palyginti vėlai – tik priėmus krikščionybę 1387 metais. Iki tol mūsų protėviai šventė žiemos saulėgrįžą, vadinamą Kūčiomis, kurios iš esmės buvo pagoniška šventė, skirta gamtos ciklui ir saulės sugrįžimui pažymėti. Žmonės aukodavo dievams, dėkodavo už praėjusius metus, dalydavosi maistu ir degdavo ugnis, kad pažadintų saulę.

Po krikšto Bažnyčia stengėsi išlaikyti kai kuriuos senovinius papročius, tačiau suteikė jiems naują – krikščionišką – prasmę. Taip Kūčios tapo pasninko ir laukimo diena, o Kalėdos – Kristaus gimimo švente. Daug senųjų simbolių išliko iki šiol: šienas po staltiese, dvylika patiekalų, Kūčių vakarienės ramybė ir tradicijos dalytis plotkele – visa tai yra senųjų ir naujųjų tikėjimų susiliejimo rezultatas.

Pirmosios Kalėdos Lietuvoje buvo švenčiamos bažnyčiose, daugiausia tarp bajorų ir dvasininkijos sluoksnių. Tik vėliau šventė išplito tarp paprastų žmonių, įgydama liaudiškų bruožų. XIX amžiuje lietuviai pradėjo puošti eglutes, nors šis paprotys iš Vokietijos atkeliavo gerokai anksčiau. Kalėdinės giesmės ir prakartėlės tapo neatsiejama šventės dalimi, o XX amžiuje Kalėdos įgijo dar platesnį, bendruomenišką pobūdį, peržengusį religines ribas.

Kaip keitėsi Kalėdų prasmė ir tradicijos per šimtmečius

Kalėdos niekada nebuvo statiška šventė – jos nuolat keitėsi, prisitaikydamos prie laikmečio, kultūrų ir socialinių sąlygų. Viduramžiais jos simbolizavo dvasinį atsinaujinimą ir dievišką gailestingumą, o XIX amžiuje, ypač po Čarlzo Dikenso apsakymo „Kalėdų giesmė“, šventė įgavo humanistinę prasmę – tapo gailestingumo, šeimos šilumos ir artumo laiku.

XX amžiuje Kalėdos pamažu tapo ne tik religine, bet ir pasaulietine švente. Komercija ir masinė kultūra įnešė naujų elementų – Kalėdų senelis, dovanų pirkimo tradicija, televizijos specialios programos ir reklamos, kurios formavo šiuolaikinį šventės įvaizdį. Nors kai kurie kritikuoja Kalėdas dėl per didelio materializmo, daugelis vis dar laiko šią šventę ypatingu laiku, kai sustojame nuo kasdienybės ir prisimename tikrąsias vertybes – meilę, atleidimą ir dėkingumą.

Šiandien Kalėdos švenčiamos įvairiai – vieni jas sieja su religiniu išgyvenimu, kiti tiesiog džiaugiasi šeimos susibūrimu, šviesa ir gera nuotaika. Tačiau iš esmės Kalėdos išlaikė savo pirminę prasmę – būti šviesos ir vilties švente, atspindinčia žmogaus troškimą tikėti, mylėti ir dalintis.

Išvada: Kalėdų šventės kelias nuo saulėgrįžos iki pasaulinės tradicijos

Kalėdos – tai daugiau nei viena diena kalendoriuje. Tai šventė, kurios istorija atspindi pačią žmonijos evoliuciją – nuo gamtos garbinimo iki dvasinių vertybių atradimo. Pirmą kartą švęstos Romoje IV amžiuje, Kalėdos išaugo į globalų reiškinį, jungiantį milijonus žmonių visame pasaulyje. Jos suvienija religijas, kultūras ir kartas, primindamos, kad šviesa visuomet nugali tamsą – tiek gamtoje, tiek žmogaus širdyje.

Nors šiandien Kalėdos dažnai siejamos su prekyba, dovanomis ir vartojimu, jų esmė išlieka ta pati kaip prieš tūkstančius metų: tai metas sustoti, pažvelgti į save ir kitus, atleisti, padėkoti ir atgaivinti viltį. Kalėdos tapo ne tik religinės kilmės švente, bet ir universaliu žmogiškumo simboliu.

Tad kai užsidega pirmosios lemputės ant eglutės, verta prisiminti, kad ši šventė – tai tūkstantmečių senumo tradicijų, tikėjimų ir vilties audinys, kuris iki šiol šildo kiekvieno iš mūsų širdį.

Susisiek: info@idomioji-istorija.lt

© 2025 Idomioji-istorija.lt - Visos teisės saugomos. Sprendimas: Vileikis.lt